Europe Container Terminals (ECT) en het Havenbedrijf Rotterdam hebben een eind gemaakt aan hun langlopende conflict over de verdeling van containerterminals op de Tweede Maasvlakte.

Al sinds 2011 ruziën de bedrijven over de verdeling van containerterminals op de Tweede Maasvlakte. Het conflict draait om de komst van twee nieuwe concurrenten. ECT eiste een schadevergoeding van 900 miljoen euro omdat het de concurrenten moest toelaten.

ECT, veruit het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, was boos dat twee grote concurrenten hun terminals mochten vestigen op de nieuwe Tweede Maasvlakte. Het ging om APM Terminals van het Deense Maersk en Rotterdam World Gateway van onder andere DP World uit Dubai.

ECT, eigendom van het Chinese Hutchison Port Holdings, vreesde dat hierdoor overcapaciteit zou ontstaan met grote schade als gevolg.

Maar de rechtbank bepaalde eerder dit jaar dat het Havenbedrijf Rotterdam het containeroverslagbedrijf geen schadevergoeding hoeft te betalen. Het havenbedrijf had volgens de rechter geen misbruik gemaakt van een economische machtspositie.

Geen hoger beroep ECT in rechtszaak

ECT gaat geen hoger beroep instellen in de drie jaar geleden aangespannen rechtszaak tegen het havenbedrijf. "ECT en het Havenbedrijf zijn tot de conclusie gekomen dat het in beider belang is om, ieder vanuit hun eigen positie en verantwoordelijkheid, waar mogelijk samen op te trekken", aldus de twee.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl